Tips van de professionals
De afgelopen corona-periode vroeg om een creatieve aanpak. Vandaar dat wij als Loonwaardeprofessionals onze werkwijze volledig digitaal en op afstand hebben moeten inrichten. Nu de coronacrisis voorbij lijkt te zijn, kunnen we elkaar weer face-to-face opzoeken, al verwachten wij dat digitaal / op afstand diagnosegesprekken deels blijft. Vandaar dat wij de tips in dit blog (nogmaals) met jullie willen delen.
Nienke Heuver & Jolijn Kuipers ontdekten het afgelopen jaar hoe gemeenten het beste op afstand cliënten ondersteunen en loonwaardemetingen en diagnoses verrichten.
Tip 1: Stem af via de telefoon
Bel de cliënt vanuit een rustige ruimte met minimale afleiding. Leg uit dat je een afspraak wilt maken voor een individueel gesprek, waarop je je diagnose of loonwaardemeting baseert. Vertel dat het belangrijk is dat de cliënt tijdens deze afspraak:
- in een rustige omgeving zit met maximale privacy en minimale ruis en afleiding,
- zijn CV geprint of op een scherm bij de hand heeft.
Check vervolgens of cliënt beschikt over een e-mailadres en computer. Zeg dat je ter voorbereiding op de gemaakte afspraak een e-mail stuurt waarin je die cliënt uitnodigt om een digitale vragenlijst in te vullen (het klantportaal). Spreek een datum af waarop deze vragenlijst ingevuld is en check dit ook. Heeft de cliënt geen e-mailadres en computer, dan sla je deze stap over en ga je zonder deze voorbereiding het gesprek in. Bevestig tot slot nogmaals de afspraken en data.
Tip 2: Videobellen
Volgens de ervaring van CompetenSYS is het bellen met cliënten prettiger dan beeldbellen. Die laatstgenoemde optie is namelijk minder laagdrempelig: de client moet over een computer beschikken, het juiste programma hebben en ermee overweg kunnen. Bovendien ervaren sommige cliënten het letterlijke kijkje in hun leefomgeving als inbreuk op hun privacy.
Tip 3: Het juiste gesprek voeren
Het belangrijkste binnen een gesprek is dat je investeert in het contact maken met de cliënt en tegelijkertijd je doelen voor ogen houdt. Begin het gesprek met een luchtig praatje om de cliënt op z’n gemak te stellen. Vertel vervolgens wat de bedoeling is van het gesprek. Voor jezelf maak je vooraf een shortlist met daarop je doelen en prioriteiten: vul je een volledige diagnose of wil je een diagnose aanvullen of wijzigen?
Vanuit angst of onzekerheid gaan cliënten soms een discussie met je aan. Hierdoor dwaal je gemakkelijk af van het doel van het gesprek. Wees je hier bewust van en laat je hier niet toe verleiden. Stuur het gesprek netjes terug naar het echte onderwerp.
Kortom, zorg vooral voor een prettig, kort en doelgericht gesprek!
Extra tips voor loonwaardemetingen
Omdat inzetten van onze loonwaarde methodiek net iets andere koek is dan een diagnose, nog wat aanvullende tips:
- Voor een loonwaardemeting vullen werknemer en werkgever vooraf een vragenlijst in die je hen digitaal toestuurt. Een werknemer kan als hij zelf niet over een computer beschikt, de vragenlijst invullen op het werk.
- Een loonwaardemeting leidt gemakkelijk tot discussies. Eer hangt soms veel vanaf, vooral voor werkgevers. Laat je daar niet toe verleiden en blijf bij je doelen.
- Benoem naar werkgever en werknemer dat de meting na 6 maanden verloopt en dan opnieuw wordt uitgevoerd, inclusief werkplekbezoek. Deze afspraken wijken af door de crisis.
- Het spreken van werkgevers op afstand is juist wel prettig via beeldbellen. Deze doelgroep is vaak wel comfortabel met beeldbellen en dan is de toegevoegde waarde van elkaar zien tijdens het gesprek de moeite waard. De input van de werkgever voor een goede meting is namelijk essentieel.
Tot slot
Natuurlijk spreek je je cliënten het liefste persoonlijk. Daarin komt je vakmanschap het beste tot z’n recht. Onderschat echter niet de kracht van een prettig telefoongesprek. Met de hierboven genoemde tips zorg je ervoor dat je de cliënt ook op afstand ‘hoort en ziet’. Dat is in deze tijd bijzonder waardevol!